Lidt om bettefyren – og mig


Igår blev dette lille magiske væsen 9 måneder gammel. I dag skal han have sin 5 måneders vaccination (for den slags tjekkede forældre er vi), og i overmorgen begynder han i dagpleje.

Hans ankomst her i familien har “landet” mig i moderskabet på en helt ny måde. De, som har læst med længe, ved, at jeg har haft mine kampe og identitetskriser omkring det at være mor, og hvordan man er det, når man også synes, at man er 1000 andre ligeså fuldt ud gyldige ting.

Men med bettefyren har jeg grebet rollen på en ny måde og fået nogle nye oplevelser af, at det faktisk kan være enormt dejligt og berigende at være mor til et spædbarn. Jeg har nydt det meste af min barsel denne gang, og jeg er fuld af sorg over, at jeg lige om lidt skal overlade min lillebitte dreng til et fremmed menneske. At tiden hvor det bare er os to lakker mod enden. Oven i det synes jeg at jeg overalt ser artikler og undersøgelser, der viser hvor vigtigt tilknytningen mellem mor og barn er i de første år, og selv dagplejemoderen sagde noget om, at børn jo rent udviklingsmæssige har bedst af at være hos deres mor de første 2-3 år. Skyld med skyld på (selvom det slet ikke var sådan hun mente det).

Det bliver svært at give slip denne gang, men omvendt er jeg fuld af taknemmelighed over at have oplevet, hvordan barsel og spædbarnstiden også kan være. Så var det jo godt at vi fik én mere 😉

Skriv en kommentar

Skriv et svar

