8 skridt på vej mod skærmfri ferie

Rumpenissen kiggede vantro på mig, da jeg fortalte, at vi har besluttet at holde fuldstændig skærmfri den næste uge, hvor vi skal på camping. “Ej, det passer ikke, vel mor?” – han troede virkelig, at vi lavede sjov med ham.

Men nej, det gør vi ikke. Vi har bestemt os for at en uge uden skærm er, hvad vi trænger til. Her er, hvad vi har gjort, og hvad vi har planer om at gøre:

1. iPads, computere, Nintendo DS og andet med skærm bliver hjemme og passer huset, mens vi tager afsted. Undtagelser fra denne regel er mandens computer (da han ikke når at krydse alle opgaver på sin arbejds-to-do af inden ferien) og begge vores iPhones, men…

2. I morgen, når vi kører mod campingpladsen, sletter jeg alle de apps, der plejer stjæle min tid: g-mail, instagram, snapchat m.m. Væk med sig! Så kan jeg altid geninstallere dem, jeg savner, når ugen er omme. Derudover har jeg aftalt med Manden, at bliver han nødt til at arbejde, skal det foregå efter puttetid.

Men alle ved jo, at man ikke bare kan fjerne en afhængighed uden at sætte noget andet i stedet. Et eller andet skal vi jo også gøre med ungerne, når de vågner sygt tidligt. Derfor…

3. har vi købt 150 gamle Anders And blade, som vi tager med på camping. De store elsker at læse/kigge i dem, og det er også ren nostalgi for os voksne.

4. har vi været en tur forbi biblioteket og hentet blandede bøger og tegneserier til store og små.

5. har vi blandt andet lånt Momo af Michael Ende, som jeg har gået og trippet efter, at de blev store nok til at blive præsenteret for, og det har jeg bestemt, at de er nu. Det bliver sommerens højtlæsningsbog, og selvom Rumpen ikke bryder sig synderligt om bøger uden illustrationer, så satser jeg på, at det går alligevel.

6. har vi købt to nye spil: Colorfox og Carcassonne, som begge kan spilles af kun to spillere, men også flere, og som er tilpas enkle til at selv den knapt 7-årige kan være med og tilpas tilfældige til at Manden ikke går bananas over at tabe.

7. har jeg lavet en “Feriebogs-kasse” til ungernes feriebøger. Udover selve bøgerne er der farveblyanter, sakse, klistermærker, tape med mønster, lim og dekorativt papir. Min tanke er, at de hver dag tilføjer et minde eller to fra dagen i bogen; om de så vil tegne, skrive eller klippe/klistre må de selv om.

8. og så satser vi da også på at campingpladsen har noget at byde ind med. Men jeg tænker nu ikke, at hoppepuden er klar kl. 6, når de vågner, og så er det jo godt at have noget i baghånden.

I skrivende stund får ungerne dagens sidste skærmfix, men mon ikke at de får lov at se et eller andet i morgen tidlig, mens vi andre pakker bil, men SÅ er det også slut. I hvert fald den næste uges tid.

God sommer til jer derude – med eller uden skærm!

Skriv en kommentar

1 kommentar

  1. Rigtig god ferie – håber I alle overlever uden skærme, hahaha 😉 kh. Birgitte

    Svar

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.